Integriteit is niet alleen een set van regels, maar een waarde die het handelen van de Algemene Rekenkamer stuurt en daarmee vertrouwen versterkt van iedereen met wie de Algemene Rekenkamer samenwerkt.

Niet voor niets richt onze strategie zich op ‘Vertrouwen in verantwoording’ doordat wij bijdragen aan het verbeteren van het functioneren en presteren van de rijksoverheid en de daarmee verbonden organen. Vertrouwen van de samenleving en vertrouwen van en op elkaar op de werkvloer is een randvoorwaarde. En daarom is het belangrijk dat we bij de Algemene Rekenkamer werken aan integer werken. Integriteit betekent niet alleen dat we ons houden aan regels, normen en waarden, maar ook dat we samen voor een prettige werkomgeving zorgen.

Gedragscode Integriteit Rijk

Voor alle medewerkers van de Algemene Rekenkamer geldt de Gedragscode Integriteit Rijk, waarin een aantal uitgangspunten en waarden is vastgelegd.
In aanvulling op deze gedragscode en de internationale gedragscode voor Rekenkamers heeft de Algemene Rekenkamer de Gedragsprincipes Algemene Rekenkamer opgesteld. Een klokkenluider stelt misstanden in een bedrijf of organisatie aan de kaak. Een klokkenluider bij het Rijk (inclusief de Algemene Rekenkamer) krijgt hulp bij het melden van een missstand door een beroep te doen op de Wet bescherming klokkenluiders.

Klachtenregeling Algemene Rekenkamer

Heeft u een klacht over het optreden van de Algemene Rekenkamer? Dan kunt u gebruik maken van onze klachtenregeling. Deze regeling beschrijft de stappen die burgers en onderzochte organisatie(s) kunnen zetten wanneer zij met de Algemene Rekenkamer te maken hebben gehad en ontevreden zijn over het gedrag van onze medewerkers. Te denken valt aan onheus optreden, traagheid, schending van privacy, falende voorlichting of communicatie. Wanneer een klacht wordt ingediend betekent dit overigens niet dat lopend onderzoek wordt opgeschort.

Gedragsprincipes Algemene Rekenkamer

De Algemene Rekenkamer heeft in aanvulling op de Gedragscode Integriteit Rijk en de internationale gedragscode voor Rekenkamers afgesproken hoe er binnen de organisatie met elkaar wordt omgegaan en welke afspraken er bij de Algemene Rekenkamer gelden. Dat is vastgelegd in de Gedragsprincipes integriteit. Deze bieden handvatten voor een integere omgang met ministeries en andere stakeholders en met elkaar, met vertrouwelijke informatie, voor bewustzijn over gedrag binnen onze werkomgeving en voor de scheiding tussen werk en privé.

Commissie Integriteit

De Algemene Rekenkamer heeft een interne Commissie Integriteit. Deze commissie adviseert de secretaris in zijn rol als eindverantwoordelijke voor het integriteitsbeleid van de Algemene Rekenkamer. De commissie signaleert trends en ontwikkelingen op het gebied van integriteit en draagt het integriteitsbeleid uit binnen de organisatie, onder andere door dilemma’s voor te leggen en te bespreken binnen teams en directies. De leden van de interne Commissie Integriteit zijn medewerkers van de Algemene Rekenkamer voor wie het lidmaatschap van de commissie een nevenfunctie is. Zij zijn werkzaam in verschillende directies en in verschillende functies.

Integriteitscoördinator

De Algemene Rekenkamer heeft een integriteitscoördinator. Deze opereert onafhankelijk en draagt bij aan preventie en bewustwording van integriteit. De integriteitscoördinator is aanspreekpunt en sparringpartner in brede zin voor medewerkers, management en bestuur bij vragen over het integriteitsbeleid en de uitleg en toepassing daarvan. De integriteitscoördinator ontwikkelt en agendeert het integriteitsbeleid, ziet toe op de juiste toepassing daarvan, zorgt voor compliance met wet- en regelgeving en is het centraal meldpunt voor de Algemene Rekenkamer.

Vertrouwenspersonen

Onze organisatie heeft 2 interne en 1 externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersonen beschikken over brede kennis van en hebben ruime ervaring met het vertrouwenswerk. De vertrouwenspersonen houden hun kennis op peil door regelmatig deel te nemen aan trainingen  workshops en  intervisie van het Netwerk Vertrouwenspersonen Rijk. 

Daardoor heeft iedere medewerker binnen de Algemene Rekenkamer de mogelijkheid om vertrouwelijk en informeel in gesprek te gaan met een vertrouwenspersoon. Dat kan zowel gaan om vragen of dilemma’s rond integriteitsissues, maar ook om ervaren ongewenste omgangsvormen.

Vertrouwenspersonen bieden een luisterend oor, analyseren hetgeen is voorgevallen en verkennen passende oplossingsrichtingen. Daarnaast hebben de vertrouwenspersonen een signalerende rol en kunnen zij (tussentijds) ongevraagd advies uitbrengen aan de secretaris.

Naast gesprekken met vertrouwenspersonen bieden wij onze medewerkers de mogelijkheid om een formele interne melding te doen waarna de Algemene Rekenkamer onderzoek instelt. Ook bestaat de mogelijkheid een klacht in te dienen bij een externe klachtencommissie. Van deze mogelijkheid is in 2024 geen gebruik gemaakt. Een presentatie van de vertrouwenspersonen is een standaardonderdeel van de introductiebijeenkomsten voor nieuwe medewerkers.