Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoek

We gaan na of de rijksoverheid het publieke geld, jaarlijks zo’n 280 miljard euro, volgens de regels heeft ontvangen en uitgegeven. We onderzoeken ook of het beleid van de minister goed werkt. En we gaan bij ons onderzoek na of de rijksoverheid efficiënt werkt. Kortom: we laten zien wat het publieke geld oplevert.

Titel: De Algemene Rekenkamer – Doelmatigheidsonderzoek

Beeld: Logo Algemene Rekenkamer.

Tekst: De Algemene Rekenkamer onderzoekt of de rijksoverheid zinnig, zuinig en zorgvuldig met geld omgaat. 

Beeld: We zien een icoon van een gebouw met daarnaast geld in beeld komen. 
Daar onder zien we 3 iconen met een vinkje. In de iconen zien we de tekst Zinnig, Zuinig en Zorgvuldig.

Tekst:Dat doen we op verschillende manieren. 

Beeld: We zien 3 ronde vlakken. één ronde vlak staat in het midden. Hierin ontstaat een pijltje. 

Tekst: We controleren of de rijksoverheid zorgvuldig - volgens de regels-  met publiek geld omgaat.

Beeld: We zien 3 verschillende formulier iconen in beeld schuiven. Een vergrootglas gaat alle drie de formulieren bij langs. Onder in beeld zien we een vlak in beeld schuiven. In dit vlak zien we een icoon van 3 poppetjes met daar naast een icoon van muntjes. 

Tekst: De resultaten presenteren we aan de Tweede Kamer op Verantwoordingsdag. 

Beeld: We zien een koffer met daarop de tekst ‘Derde woensdag in mei’. Uit de koffer zien we formulieren uit beeld vliegen. Onder in beeld verschijnt de tekst ‘Verantwoordingsdag. 

Tekst: Om erachter te komen of burgers waar voor hun geld krijgen…

Beeld: We zien een icoon van 3 poppetjes een portemonnee in beeld schuiven. Deze iconen worden onderzocht door een icoon van een vergrootglas. 

Tekst: onderzoekt de Algemene Rekenkamer ook wat de kosten en effecten van beleid zijn.

Beeld: We zien 2 formulier iconen in beeld schuiven. Ook deze worden gecontroleerd door het vergrootglas. 

Tekst: Dit brengen we op veel verschillende terreinen in kaart. 

Beeld. Links in beeld verschijnt een icoon van een grafiek.

Tekst: We onderzoeken ook wat beleid kost en wat het oplevert. 

Beeld: We zien een icoon van een weegschaal en een icoon met 2 stapels muntjes. De eerste stapel is hoger dan de 2e stapel. 

Tekst: Met dit soort onderzoeken informeren we het parlement en het kabinet hoe met beleid betere resultaten kunnen worden bereikt.

Beeld: Linksonder in beeld zien we een icoon van het parlement in beeld verschijnen. 

Rechts daarvan ontstaat een pijltje. Aan de rechterzijde van het pijltje verschijnen iconen van meerdere personen. Deze worden onderzocht door een vergrootglas.

Boven in beeld zien we de tekst ‘informeren van het kabinet’.

Tekst: En we geven iedereen inzicht in de prestaties van de rijksoverheid.

Beeld: We zien links in beeld een lampje verschijnen. Deze schijnt. In het midden van het beeld zien we 2 tandwielen verschijnen en draaien. Aan de rechterkant zien we een icoon van een gebouw. 

Tekst: Want de besteding van publiek geld vraagt om publieke verantwoording.

Beeld: We zien de tekst ‘Besteding van publiek geld vraag om publieke verantwoording’. 
De tekst verdwijnt en we zien het logo van de Algemene Rekenkamer. 

In deze animatie worden twee onderzoeken uitgelicht:

Heeft het beleid van de minister de gewenste uitkomst?

We onderzoeken of het beleid van de minister doeltreffend is. Daarbij kijken we aan de ene kant of de gewenste resultaten met het beleid van de minister kunnen worden gehaald. Aan de andere kant kijken we naar de uitvoering van het beleid: gebeurt er wat er is afgesproken en zijn de resultaten zoals bedoeld?

Gaat de rijksoverheid efficiënt om met belastinggeld?

Ook gaan we bij ons onderzoek waar mogelijk na of de rijksoverheid doelmatig werkt: zet de minister de juiste hoeveelheid geld in om de gewenste resultaten te behalen? Zijn er geen andere (goedkopere) manieren om hetzelfde te bereiken?

We doen aanbevelingen voor doelmatiger en doeltreffender beleid

Soms leidt het beleid van de overheid niet tot de gewenste resultaten. Met ons onderzoek willen we inzicht krijgen in de oorzaken en eventuele trends signaleren. Zo kunnen we de Tweede Kamer en het kabinet adviseren wat er moet gebeuren om wel te komen tot de beoogde resultaten.
Voorbeelden van oorzaken zijn:

  • Het beleid bevat regels die in de praktijk te ingewikkeld of juist te beperkt zijn.
  • De minister stelt te weinig geld beschikbaar aan de instelling(en) die het beleid moet(en) uitvoeren.
  • De minister oefent te weinig controle uit op de uitvoering van het beleid door derden.
  • Maatschappelijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat het beleid anders uitpakt dan was bedoeld.

Meer dan twee eeuwen van onderzoek

Geschiedenis van het doelmatigheidsonderzoek