Primair onderwijs

Onderstaande figuren geven de ontwikkelingen in het totaal aantal leerlingen en het aandeel leerlingen in het primair onderwijs weer. Dat doen we voor de verschillende onderwijsvormen.

We laten de ontwikkelingen in de leerlingenaantallen zien voor drie categorieën van verevening, voor de schooljaren 2013-2014 tot en met 2015-2016.

De samenwerkingsverbanden passend onderwijs hebben we ingedeeld in drie vereveningscategorieën:  (sterke) negatieve verevening (meer dan 10%), negatieve of positieve verevening binnen 10% van het budget en (sterke) positieve verevening (meer dan 10%).

Aantal leerlingen in samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Aantal leerlingen in samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Toelichting

Voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs in alle vereveningscategorieën is er in het primair onderwijs  een afname van het aantal leerlingen, met een iets sterkere daling bij de samenwerkingsverbanden met negatieve verevening.

Aandeel leerlingen basisonderwijs in samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Aandeel leerlingen basisonderwijs in samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Toelichting

Voor samenwerkingsverbanden in alle vereveningscategorieën is er gemiddeld een kleine toename in het aandeel leerlingen in het basisonderwijs. Deze toename is het sterkst bij samenwerkingsverbanden met negatieve verevening.

Aandeel leerlingen in het speciaal basisonderwijs in samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Aandeel leerlingen in het speciaal basisonderwijs in samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Toelichting

Het aandeel leerlingen in het speciaal basisonderwijs neemt gemiddeld af over de laatste drie jaar. De verschillen tussen samenwerkingsverbanden in de drie vereveningscategorieën zijn klein.

Aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie laag van het speciaal onderwijs in  samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie laag van het speciaal onderwijs in  samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Toelichting

Het aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie laag in het speciaal onderwijs daalt in geringe mate. Dit is iets sterker bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs met negatieve verevening.

Aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie midden van het speciaal basisonderwijs in samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie midden van het speciaal basisonderwijs in samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Toelichting

Het aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie midden in het speciaal onderwijs stijgt in geringe mate. De stijging is iets sterker bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs met negatieve verevening.

Aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie hoog van het speciaal onderwijs in  samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie hoog van het speciaal onderwijs in  samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Toelichting

Het aandeel leerlingen in de bekostigingscategorie hoog in het speciaal onderwijs daalt in geringe mate. Deze daling is iets minder sterk bij de  samenwerkingsverbanden passend onderwijs met postitieve verevening.

Bron

Leerlingtellingen (t-1) die gebruikt zijn voor het berekenen van de bekostiging voor ondersteuningsmiddelen in de periode schooljaar 2014-15 tot 2016-17. Deze leerlingenaantallen en de bekostigingsgevens  zijn afkomstig van het Ministerie van OCW. De leerlingen in cluster 1 en cluster 2-instellingen (de landelijke onderwijsinstellingen voor leerlingen met visuele beperkingen respectievelijk auditieve - en spraakbeperkingen) zijn niet meegeteld. De onderliggende gegevens voor deze figuren zijn terug te vinden in deze dataset (csv).