Onderzoek naar de financiële informatie

Onderzoek

Wij onderzoeken of de financiële informatie voldoet aan de normen van rechtmatigheid,  betrouwbaarheid en ordelijkheid en voldoet aan de regels voor het inrichten van jaarverslagen.

De minister is ervoor verantwoordelijk dat de financiële informatie voldoet aan de eisen.

Financiële informatie is betrouwbaar als deze overeenkomt met de werkelijk aangegane verplichtingen, gedane uitgaven en gerealiseerde ontvangsten. Ordelijk wil hier zeggen dat de informatie op een goede beheerste wijze tot stand is gekomen. Een financiële post/transactie die is verantwoord in het jaarverslag is rechtmatig als:

  • deze past binnen de door het parlement goedgekeurde begroting én
  • tot stand is gekomen in overeenstemming met de van toepassing zijnde internationale en nationale wet- en regelgeving. 

Wet- en regelgeving

De belangrijkste algemene wet- en regelgeving voor ons onderzoek is te vinden in:  

  • Comptabiliteitswet 2016;
  • Rijksbegrotingsvoorschriften;
  • Besluit FEZ van het Rijk;
  • Regeling financieel beheer van het Rijk.

Specifieke wet- en regelgeving voor ons onderzoek is te vinden in onder andere subsidieregelingen, de Aanbestedingswet, staatssteunregels en belastingwetgeving.

Rapportage en oordelen

Wij leggen onze bevindingen en conclusies uit het onderzoek vast in een rapport per jaarverslag. De oordelen die wij geven zijn bestuurlijke oordelen. Dat wil zeggen: oordelen van het College van de Algemene Rekenkamer. 
Wij geven de volgende oordelen voor de verplichtingen en de uitgaven en ontvangsten.

“De financiële verantwoordingsinformatie in het jaarverslag:
Is op totaalniveau:

  • rechtmatig (met uitzondering van ...);
  • betrouwbaar en ordelijk en voldoet aan de regels voor het inrichten van de jaarverslagen (met uitzondering van …).

Is op artikelniveau (het niveau van de begrotingsartikelen):

  • rechtmatig (met uitzondering van ...);
  • betrouwbaar en ordelijk en voldoet aan de regels voor het inrichten van de jaarverslagen (met uitzondering van …).”

Daarnaast onderzoeken wij per jaarverslag de saldibalans, de afgerekende voorschotten en de samenvattende verantwoordingsstaat agentschappen. In onze oordelen melden wij alleen als deze niet aan de eisen voldoen.

Fouten en onzekerheden

Als er belangrijke fouten en onzekerheden uit ons onderzoek komen, lichten wij die toe als uitzondering bij ons oordeel. Wanneer bij de controle van de financiële verantwoordingsinformatie een afwijking van één van de criteria inzake de rechtmatigheid en/of de betrouwbare weergave wordt geconstateerd, merkt de Algemene Rekenkamer dat als een fout aan. Het oordeel 'onzeker' wordt gegeven wanneer de Algemene Rekenkamer door afwijkingen dan wel onvolkomenheden in het financieel beheer niet kan vaststellen of de financiële informatie al dan niet rechtmatig is, of al dan niet betrouwbaar is weergegeven.
Deze fouten en onzekerheden nemen wij op in een toelichtende paragraaf bij ons oordeel. Een fout of onzekerheid kan belangrijk zijn op grond van de financiële omvang. Dit is het geval bij fouten en onzekerheden die gezamenlijk hoger zijn dan een vooraf vastgesteld bedrag, de zogenoemde ‘tolerantiegrens’. Een fout of onzekerheid kan ook belangrijk zijn op grond van de aard van de fout, los van de financiële omvang. Wij hanteren de volgende tolerantiegrenzen:

Tolerantiegrenzen totaalniveau
Financiële omvang in € Tolerantiegrens
≤ 250 mln. 10%
> 250 mln. en ≤ 1,25 mld. 25 mln.
> 1,25 mld. en ≤ 50 mld. 2%
> 50 mld. 1mld

Tolerantiegrenzen artikelniveau, saldibalans, afgerekende voorschotten en samenvattende verantwoordingsstaat agentschappen

Financiële omvang in € Tolerantiegrens
≤ 250 mln. 10%
> 250 mln. en ≤ 500 mln. 25 mln.
> 500 mln. 5%