Het basis- en voortgezet onderwijs wordt bekostigd met publiek geld. Hiermee wordt bijvoorbeeld het onderhoud van schoolgebouwen betaald. Ook steekt het Ministerie van OCW extra geld in de verbetering van de kwaliteit van leraren. Wij hebben hier onderzoek naar gedaan.
Verantwoordingsonderzoek 2016 Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2017)
In het Verantwoordingsonderzoek 2016 besteden we aandacht aan de bedrijfsvoering van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en aan de doelmatige besteding van onderwijsgeld buiten het Ministerie van OCW, door de onderwijsinstellingen.
Een groot deel van de uitgaven die het Ministerie van OCW jaarlijks doet, is bestemd voor onderwijs. Ongeveer 72% van zijn uitgaven, dat is € 27,8 miljard, maakte het ministerie in 2016 hiervoor als lumpsumbedrag over aan onderwijsinstellingen: zij mogen dit naar eigen inzicht aan onderwijs besteden en verantwoorden zich daarover jaarlijks op hoofdlijnen aan het ministerie. Waaraan zij hun financiële middelen precies besteden en welke prestaties en effecten zij ermee bereiken, is niet uit de jaarrekeningen van de schoolbesturen op te maken. Dit geldt ook voor extra onderwijsinvesteringen waartoe het parlement besluit, want ook die worden meestal aan de lumpsum toegevoegd. De bewindspersonen van OCW schreven in mei 2016 aan de Tweede Kamer, dat het binnen de lumpsumsystematiek desondanks mogelijk is, meer inzicht te krijgen in wat met de onderwijsinvesteringen wordt bereikt. We hebben in dit rapport de proef op de som genomen voor één specifieke onderwijsinvestering, namelijk de investering in ‘passend onderwijs’: extra ondersteuning voor leerlingen die daar bij het volgen van onderwijs behoefte aan hebben.
Schoolgebouwen primair en voortgezet onderwijs: de praktijk gecheckt (2016)
Gemeenten en schoolbesturen zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer 10.000 schoolgebouwen in het primair en voortgezet onderwijs. Zij hebben te maken met een sterk dalend aantal leerlingen en met de invoering van passend onderwijs. Dat stelt hoge eisen aan lokale samenwerking. Prikkels om gezamenlijk doelmatig te opereren voor de lange termijn ontbreken. Dit komt naar voren uit ons rapport Schoolgebouwen primair en voortgezet onderwijs: de praktijk gecheckt.
Nieuws

Basisschoolleraren zijn bijna dag per week kwijt aan administratie
Leraren besteden elke week 6 tot 8 uur per week aan administratie. Een derde van de leraren overweegt een andere baan te zoeken. ...
Lees verder
Ingehuurde docent op middelbare school is fors duurder dan docent in loondienst
Lerarentekort en inhuur van docenten lopen op Middelbare scholen zijn aanzienlijk meer geld kwijt aan een docent die is ingehuurd ...
Lees verder
Doorbraak in denken over verantwoording ingezet onderwijsgeld
Ook te weinig controle op naleving coronasubsidievoorwaarden scholen De Algemene Rekenkamer ziet een doorbraak in het denken bij ...
Lees verder
Coronacrisis: onduidelijk of extra steun kwetsbare leerlingen bereikt
De ministers voor onderwijs hebben € 280 miljoen extra aan subsidie verleend na het gedwongen sluiten van scholen vanwege de ...
Lees verderSnoei wildgroei fiscale regelingen flink terug
116 regelingen leiden naar schatting tot € 111 miljard belastingderving Kamer en kabinet doen er verstandig aan de wildgroei van ...
Lees verder
Coronacrisis zet spanning op democratische controle
Rechtmatigheid in het geding De coronapandemie heeft niet alleen haar sporen achtergelaten in de samenleving, maar ook in de ...
Lees verder
