In de nota In het belang van Nederland verzekert de minister van Defensie dat de krijgsmacht met 37 JSF’s én permanent het Nederlandse luchtruim kan bewaken én langdurig met 4 toestellen elders in de wereld een missie kan uitvoeren én goed getraind kan blijven. 

De minister onderbouwt in de DMP D-brief haar verzekering met deze berekening: 

Systematiek berekening Defensie voor jaarlijkse inzetbaarheid jachtvliegtuigen

  • Van de 37 toestellen blijven er 5 in de VS voor opleiding nieuwe vliegers voor de JSF en als testtoestel.
  • De 32 toestellen in Nederland zullen elk jaarlijks 210 vlieguren maken (de totale levensduur van een toestel is 8.000 vlieguren). Dat zijn 6.720 vlieguren per jaar in totaal.
  • Om een vlieger combat ready te maken, zijn er per jaar 180 vlieguren nodig (voor het Jaarlijks Oefen Programma, JOP). 
  • Niet alle 6.720 vlieguren dragen echter bij aan de JOPs; ongeveer 20% van de tijd moet ervan worden afgetrokken. Dat betekent dat er 29 vliegers getraind kunnen worden om combat ready te zijn.
  • Voor een volwaardige training plus de bewaking van ons luchtruim is steeds een groep van 20 vliegers nodig.
  • Daardoor blijven er 9 vliegers over voor inzet. Uitgaande van de NAVO-norm van 2 vliegers per toestel, berekent Defensie dat er 4 JSF-toestellen beschikbaar zijn voor inzet.

Afhankelijk van samenwerking met België

Training en QRA worden bij toerbeurt door 1 pool van vliegers uitgevoerd. De luchtmacht heeft hiervoor normaal gesproken een pool van 24 vliegers nodig. Maar door de bewaking van het nationale luchtruim (de QRA-taak) samen met België uit te voeren, zijn er minder vliegers nodig: geen 24 vliegers in de pool, maar slechts 20, berekent de luchtmacht. Volgens de minister van Defensie levert dit dus een besparing van 4 vliegers op die hierdoor beschikbaar zijn voor inzet op missies. De inzetbaarheid van de JSF die de minister van Defensie ons verzekert, is dus afhankelijk van de Nederlands-Belgische samenwerking. 
Inmiddels hebben Nederland, België en ook Luxemburg een verdrag hiervoor gesloten. De samenwerking wordt in praktijk gebracht sinds 1 januari 2017. Nederland en België leveren bij toerbeurt jachtvliegtuigen voor de luchtruimbewaking van het hele Benelux-gebied.