Besluit ondermandaat en volmacht stafmanagers en de, coördinatoren Internationaal, facilitaire zaken en centrale ondersteuning Algemene Rekenkamer
Preambule en grondslag
Het college van de Algemene Rekenkamer heeft een aantal van zijn bevoegdheden gemandateerd aan de secretaris. Dat is vastgelegd in het Besluit taak, mandaat en volmacht secretaris Algemene Rekenkamer (besluit van 12 april 2022, nr. 22001610R Artikel 4 van dat besluit biedt de secretaris de mogelijkheid een aantal bevoegdheden in ondermandaat bij onder hem ressorterende ambtenaren te beleggen. Tenzij anders is bepaald, omvat de verlening van ondermandaat op grond van artikel 2 van dit besluit mede verlening van een volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en een machtiging om in naam van het college handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Waar het gaat om personeelsaangelegenheden wordt in dit besluit expliciet gesproken over volmacht, in het licht van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), die op 1 januari 2020 in werking is getreden. Per 1 maart 2020 is de structuur van de stafdirectie gewijzigd. Per 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. Per 1 januari 2023 is het mandaat van de coördinator internationale aangelegenheden komen te vervallen. In oktober 2024 is besloten dit mandaat opnieuw vast te leggen voor een beperkt bedrag. Ook is in 2024 besloten de coördinatoren facilitaire zaken en centrale ondersteuning bevoegdheden op het gebied van personeel te verlenen. Dit besluit is daarop aangepast.
Waar in dit besluit ‘zijn’ staat wordt geacht ook ‘haar’ te kunnen staan.
Ondermandaat en volmacht managers Bestuur, Communicatie en Internationaal (BCI), Mensen Middelen en Ondersteuning (MMO), Manager Informatievoorziening en Organisatie (IO) en de coördinatoren Internationaal, Facilitaire Zaken en Centrale Ondersteuning
De directeur staf van de Algemene Rekenkamer,
Overwegende dat de directeur staf een aantal bevoegdheden op het gebied van financiën en het personeel wenst te mandateren aan de managers en coördinatoren;
Gelet op artikel 9 en 13 lid 2 van het Besluit ondermandaat en volmacht directeuren Algemene Rekenkamer;
Besluit:
De Financiën
Artikel 1
De managers van de groepen BCI, MMO en IO van de directie staf zijn bevoegd om namens de Algemene Rekenkamer besluiten te nemen, verplichtingen aan te gaan en uitgaven te doen ten laste van de aan hen toegekende budgetten binnen de aan hen toegekende kostenplaatsen. Deze bevoegdheid is beperkt tot een maximumbedrag van € 25.000 per verplichting. De coördinator Internationaal is bevoegd om namens de Algemene Rekenkamer besluiten te nemen, verplichtingen aan te gaan en uitgaven te doen ten laste van de aan hem toegekende budgetten binnen de aan hem toe¬gekende kostenplaatsen. Deze bevoegdheid is beperkt tot een maximumbedrag van € 4.000 per verplichting. De coördinator Facilitaire Zaken is bevoegd om namens de Algemene Rekenkamer besluiten te nemen, verplichtingen aan te gaan en uitgaven te doen ten laste van de aan hem toegekende budgetten binnen de aan hem toe¬gekende kostenplaatsen. Deze bevoegdheid is beperkt tot een maximumbedrag van € 15.000 per verplichting.
Artikel 2
De manager MMO is bevoegd tot het nemen van besluiten op voorstellen van de directeuren over externe inhuur, uitzendkrachten, vakantiekrachten, stagiairs en opleidingen die ten laste komen van het budget van de afdeling MMO.
Artikel 3
- De manager MMO is verantwoordelijk voor het financieel beheer van de ontvangsten op het gebied van personeelsaangelegenheden.
- De manager MMO is bevoegd tot het aangaan van contracten voor:
a. het uitlenen van personeel;
b. het verlenen van diensten aan derden niet betrekking hebbend op internationale activiteiten. - De manager MMO is verantwoordelijk voor het juist en tijdig factureren en realiseren van de ontvangsten uit deze activiteiten.
- De manager MMO is bevoegd tot het maken van afspraken over terug-betalingsverplichtingen en is verantwoordelijk voor de inning daarvan.
Het Personeel
Artikel 4
- De managers van de groepen BCI, MMO en IO van de directie staf en de coördinatoren Facilitaire Zaken en Centrale Ondersteuning wordt volmacht verleend om beslissingen te nemen in het personeelsinformatiesysteem, voor zover de manager en de coördinatoren facilitaire zaken en ondersteuning in het personeels-informatiesysteem zijn geautoriseerd. De autorisatie geldt voor individuele beslissingen betreffende medewerkers die onder hem ressorteren voor zover deze beslissingen voortvloeien uit het Burgerlijk Wetboek, de CAO Rijk, het personeelsreglement en het personeelsbeleid van de Algemene Rekenkamer.
- De managers van de groepen BCI, MMO en IO van de directie staf en de coördinatoren Facilitaire Zaken en Centrale Ondersteuning leggen rechts-positionele, formatieve en/of budgettaire beslissingen over medewerkers die onder hem ressorteren vooraf aan team P&O voor ter advisering. Team P&O neemt hierbij in aanmerking het Burgerlijk Wetboek, de CAO Rijk, het personeelsreglement, het personeelsbeleid van de Algemene Rekenkamer, de budgetafspraken en de aanwijzingen van de secretaris.
- De managers van de groepen BCI, MMO en IO van de directie staf en de coördinatoren Facilitaire zaken en Centrale Ondersteuning leggen periodiek verantwoording af aan de directeur staf.
Artikel 5
- De manager MMO wordt mandaat en volmacht verleend voor het beheer van het centrale opleidingsbudget.
- De manager MMO wordt mandaat en volmacht verleend om beslissingen te nemen over het beheer van de materiële budgetten voor personeels-aangelegenheden.
Artikel 6 Wet open overheid
- De manager BCI wordt mandaat verleend om, na akkoord van het college, besluiten te nemen op verzoeken op grond van de Wet open overheid. Dit mandaat ziet op het hele proces.
- De manager is bevoegd deze bevoegdheden aan een of meer onder hem ressorterende functionarissen te mandateren.
- Bij afwezigheid van de manager BCI is artikel 7 van dit besluit van toepassing.
De manager die in de plaats treedt van de manager BCI neemt zijn besluit gehoord hebbende de strategisch adviseur Bestuur.
Artikel 7
Bij kortdurende afwezigheid van een van de managers kunnen zij onderling in elkaars plaats treden. Bij langdurige afwezigheid van de manager benoemt de directeur staf zo nodig een vervanger. In geval van waarneming of interim vervulling van de functie gaat het mandaat en de volmacht, tenzij anders wordt besloten, over op de betreffende functionaris. Bij kortdurende afwezigheid van een van de coördinatoren worden de werkzaamheden aangehouden. Bij langdurige afwezigheid benoemt de directeur staf zo nodig een vervanger. In geval van waarneming of interim vervulling van de functie gaat het mandaat en de volmacht, tenzij anders wordt besloten, over op de betreffende functionaris
Besluit en ondertekening
Artikel 8
Dit besluit treedt met terugwerkende kracht per 16 oktober 2024 in werking. Het Besluit ondermandaat en volmacht stafmanagers Algemene Rekenkamer van
31 januari 2023 vervalt met ingang van de inwerkingtreding van dit besluit. Daarnaast vervalt het Besluit ondermandaat en volmacht coördinator facilitaire zaken Algemene Rekenkamer van 17 december 2020.
Artikel 9
Dit besluit zal worden gepubliceerd op de website van de Algemene Rekenkamer.
Dit besluit zal bekendgemaakt worden in de Staatscourant.
Artikel 10
Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Besluit ondermandaat en volmacht stafmanagers ende coördinatoren internationaal, facilitaire zaken en centrale ondersteuning Algemene Rekenkamer’.
Den Haag, 8 april 2025
Annemarie Jansen,
directeur staf
Aldus goedgekeurd door de Algemene Rekenkamer op 8 april 2025.
Pieter Duisenberg,
president
Cornelis van der Werf,
secretaris