Nederland heeft in 2024 minder betaald aan de Europese Unie dan in eerdere jaren. Nederland betaalde € 7,5 miljard aan de EU, tegenover ruim € 9,2 miljard een jaar eerder. Ook liepen de ontvangsten op met zo’n 266 miljoen naar € 3,15 miljard. Dat blijkt uit de reguliere actualisatie van de EU-webpagina door de Algemene Rekenkamer.
Belangrijke verklaring voor de daling van de Nederlandse bijdrage in 2024 is de onderuitputting van de Europese begroting in 2024 wat de bijdrage van Nederland met € 2,4 miljard verminderde ten opzichte van een eerdere raming.
In 2023 was Nederland na Duitsland de grootste nettobetaler (uitgedrukt in percentage van het bruto nationaal inkomen, gebaseerd op de definitie van de Europese Commissie), maar in 2024 hebben bijvoorbeeld Frankijk en Zweden netto meer afgedragen dan Nederland.
Nettobetalingspositie van Nederland in 2025
in % bni
| Jaar | BE | DE | FR | IT | NL | SE |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2014 | -0,35 | -0,45 | -0,31 | -0,26 | -0,52 | -0,41 |
| 2015 | -0,32 | -0,39 | -0,24 | -0,16 | -0,36 | -0,38 |
| 2016 | -0,29 | -0,42 | -0,38 | -0,16 | -0,31 | -0,35 |
| 2017 | -0,10 | -0,27 | -0,13 | -0,14 | -0,15 | -0,24 |
| 2018 | -0,11 | -0,39 | -0,25 | -0,29 | -0,32 | -0,32 |
| 2019 | -0,10 | -0,39 | -0,26 | -0,21 | -0,35 | -0,28 |
| 2020 | -0,16 | -0,46 | -0,35 | -0,30 | -0,41 | -0,40 |
| 2021 | -0,20 | -0,59 | -0,44 | -0,09 | -0,48 | -0,46 |
| 2022 | 0,08 | -0,42 | -0,29 | -0,12 | -0,30 | -0,30 |
| 2023 | 0,14 | -0,38 | -0,28 | -0,18 | -0,30 | -0,22 |
| 2024 | 0,10 | -0,34 | -0,21 | -0,13 | -0,16 | -0,21 |
Alleen directe geldstromen meegenomen
In deze cijfers zijn de ontvangsten (en betalingen) door Nederland in het kader van het coronaherstelfonds (de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit) niet meegenomen. Nederland ontving in 2024 de eerste betaling uit het coronaherstelfonds. De terugbetalingen van de leningen beginnen pas in 2028. Daarnaast zegt de nettobetalingspositie alleen iets over de directe geldstromen. Het geeft geen informatie over de overige financiële, economische en maatschappelijke kosten en baten die een land heeft van de EU.
De Rekenkamer bericht twee keer per jaar over onder andere de Europese subsidies die Nederland ontvangt, de afdrachten die zij doet aan de EU en over de wijze waarop Nederland Europese wetgeving uitvoert.
Externe controle van Europese Investeringsbank (EIB)
In de nieuwe actualisatie is ook het Statement on the external public audit of the European Investment Bank (pdf) meegenomen dat de hoofden van rekenkamers binnen de EU hebben gepubliceerd op 30 september 2025. Daarin spreken ze hun zorg uit over de onafhankelijke externe controle van de Europese Investeringsbank (EIB). De Europese Rekenkamer kan maar een kwart van de EIB-operaties controleren. Voor de andere driekwart is zulke onafhankelijke externe controle niet geregeld. De presidenten van Rekenkamers pleiten er daarom voor dit ‘gat’ te dichten door nationale rekenkamers bij deze controle te betrekken.
Meerjarenbegroting
Tot slot gaat de actualisatie in op de stand van zaken rondom de nieuwe meerjarenbegroting van de EU. De onderhandelingen hierover zijn gestart, de Europese Commissie heeft op 17 juli 2025 voorstellen gedaan en de Algemene Rekenkamer houdt deze ontwikkelingen bij op de EU-webpagina’s.