Scholieren op stoel van Rekenkamer

‘Krijgt de burger waar voor zijn geld?’ Die vraag staat centraal tijdens de ‘challenge’ voor leerlingen aan het middelbaar onderwijs en het mbo op Grondwetdag 2017, zaterdag 25 maart.
De Algemene Rekenkamer staat komende editie van de Grondwetdag in de schijnwerpers. Daarom worden de scholieren en studenten uitgedaagd op de stoel van de Rekenkamer te gaan zitten en een onderzoek te bedenken naar één van de uitgaven van het Rijk.

Om zoveel mogelijk teams van scholen mee te laten doen, roept de president van de Algemene Rekenkamer, Arno Visser, leerlingen op om met klasgenoten een team te vormen en via de leraar maatschappijleer of geschiedenis een onderzoeksvoorstel in te dienen. Dat moet vóór 23 januari 2017. Op de ‘challenge’, die ProDemos, Montesquieu Instituut en Tilburg University op Grondwetdag in Den Haag organiseert, komen de teams die de beste ideeën leveren tegen elkaar uit.
Visser zit samen met hoogleraar economie Barbara Baarsma, VVD-kamerlid Pieter Duisenberg en NOS-journaliste Eva Wiessing in de jury die de onderzoeksvoorstellen beoordeelt. Vorig jaar won een team van scholengemeenschap Reggesteyn uit Nijverdal de challenge. De vraag was toen: ‘Wat zou jij (anders) doen als je de Nationale Ombudsman was?’